مرکز تجارت سفال ایران ( تکنو پارس)

پایان نامه
چکیده

چکیده سفال و سفال گری از هنر های دیرین در ایران و جهان بوده، که علاوه بر زیبایی تاریخ و فرهنگ ملت را به نمایش می گذارد. برخی از شهر های ایران در این امر از سابقه درخشانی برخوردارند. همدان یکی از این شهر هاست که با دارا بودن شهر لالجین به عنوان مرکز سفال ایران در خود توانسته پیشرفت هایی در این هنر کسب کند. و در کنار جاذبه های تاریخی و تفریحی، سفال و سفالگری نیز در جذب توریست به این استان کمک شایانی کند. ایجاد یک مرکز تجاری که با ارائه خدمات مناسب بتواند به پیشرفت این هنر کمک کند و به وسیله آن شهر و کشور را در مجامع جهانی مطرح کند مسلماَ قدم بزرگی در اعتلای این مرز وبوم برداشته شده است. معماری نیز می تواند به عنوان خالق فضا برای این موضوع ما را برای رساندن به هدف فوق یاری رساند. رساله ی حاضر شامل هشت فصل می باشد، که در فصل اول کلیات که شامل طرح مساله، فرضیات، اهداف، و شیوه تحقیق است مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم مطالعات پایه در مورد شهر همدان از جمله مسائل اقلیمی، جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی را شامل می شود. در فصل سوم سفال و سفالگری مورد بررسی قرار گرفته است. معماری ایران و برخی مسائل مربوط به آن مانند: کمالگرایی، هندسه، تناسبات، طبیعت و ... در فصل چهارم قرار گرفته است. فصل پنجم مسائل مربوط به تجارت در ایران و جهان مرتبط به پروژه را در خود جا داده است. بررسی نمونه های مشابه و مبانی طراحی مراکز تجاری که برخی الزامات را در بر دارد در فصل های بعدی قرار گرفته اند. در فصل هشتم روند طراحی پروژه شامل: بررسی و تحلیل سایت، شرح برنامه فیزیکی، ایده ها و کانسپت اولیه و نقشه های پروژه قرار گرفته است. و در آخر سازه و تا سیسات طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

منابع مشابه

پروژه مرکز تجارت بین المللی ایران (متبا) جلد اول (مجموعه کامل مرکز تجارت بین المللی ایران)

مطالعه ای که پیش رو دارید بررسی مقدماتی مجموعه ساختمانهای مرکز تجارت بین المللی ایران است که طرح آن براساس مسایل و نیازهای موجود اقتصادی کشور توسط مرکز توسعه صادرات ایران صورت گرفته است. نگاهی گذرا به ساختار اقتصادی کشور اهمیت برنامه ریزی جهت توسعه صادرات و نظم بخشیدن به واردات را بصورتی آشکار نشان می دهد. این امر مبین نقش ویژه سیاستگزاری فعالیتهای تجاری در روند رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده و ...

15 صفحه اول

سفال شیاردار سفال غالب سیستان ایران در دوره‏ ی اشکانی

سفال به عنوان مهمترین و فراوان ترین داده ی فرهنگی در اکثر محوّطه های باستانی از اهمیّت بالایی در مطالعات باستان شناسی برخوردار است؛ به نحوی که بسیاری از دوره بندی های تاریخیِ صورت گرفته، بر مبنای مطالعات نمونه های سفالی می باشد؛ از این رو، شناخت سفال هر دوره و هر منطقه، یکی از بنیادی ترین مراحل تحقیقات باستان شناسی است. مطالعه ی سفال دوره ی اشکانی با توجّه به استفاده ی فراوان آن در این دوره، از جای...

متن کامل

سفال داغدار، سفال شاخص دوره اشکانی در سیستان ایران

سفال به عنوان مهم ترین و فراوان ترین داده فرهنگی در اکثر محوطه های باستانی از اهمیت بالایی در مطالعات باستان شناسی برخوردار است. به نحوی که بسیاری از دوره بندی های تاریخی صورت گرفته بر مبنای مطالعات نمونه های سفالی می باشد. از این رو شناخت سفال هر دوره و هر منطقه یکی از بنیادی ترین مراحل مطالعات باستان شناسی است. در باستان شناسی دوره اشکانی اهمیت مطالعه سفال با توجه به وجود سبک های محلی در هر م...

متن کامل

مطالعۀ تطبیقی سفال کوباچۀ ایران (صفویه) و سفال ایزنیک ترکیه (عثمانی)

شباهت سفالینه‌های کوباچۀ تبریز دورۀ صفویه با سفالینۀ ایزنیک ترکیه در دورۀ عثمانی این سؤال را پدید می‌آورد که علل تشابه این دو گونه سفالینه چه بوده و کدام‌یک بر دیگری تأثیر گذاشته است؟ شیوۀ ساخت این ظروف، تزئینات ظروف سفالی ایران و ایزنیک و رنگ‌های مشترک، حکایت از تأثیر متقابل آنها در دوره‌های زمانی خاص دارد. هدف تحقیق، شناسایی نمونه‌های مشابه در ایران و ترکیه و بررسی علل احتمالی تأثیر‌پذیری این...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023